Yatay boyama yıldızı |
Yıldız boyama makinesi, bütün boyama
makineleri içerisinde, hassas malzemeyi en fazla koruyarak çalışan boyama makineleridir. Kadife gibi, yüzeydeki hav
hacminin korunması gereken kumaşlar ve ipekli gibi hassas mamuller
için malzemeyi koruyarak boyamayı gerçekleştirmek amacıyla
kullanılır. Diğer taraftan el emeği ve boyar madde, yardımcı
madde gereksinimi en fazla olan terbiye işlemleri de yıldız boyama
makinelerinde yapılır. Bu nedenle bu makineler ancak kumaşın
hassaslığı nedeni ile diğer makinelerin kullanılamadığı
durumlarda tercih edilmektedir.
Yıldız Boyama
Makinesi
Dikey yıldız boyama
makineleri, yatay yıldız boyama makineleri olmak üzere iki çeşittir.
- Dikey Yıldız
Makineleri
Bu makinelerde,
içlerinde flottenin bulunduğu silindirik kazanlara taşıma yıldızı
yukarıdan bir ceraskal (asansörlü taşıyıcı) ile yıldızın
ortasındaki aks, kazanın ortasındaki aksa geçecek şekilde dikey
olarak yerleştirilmektedir.
- Yatay Yıldız
Makineleri
Bu tip boyama
yıldızlarında taşıyıcı, içerisinde flotte bulunan tekne
içerisine yatay olarak yerleştirilir ve aksı etrafında
döndürülerek hareket ettirilir. Burada taşıyıcının yalnızca
yarısı flotte içerisinde olduğundan flotte oranı dikey
sistemdekine nazaran daha kısadır.
Kumaşı Çerçevelere
Takma
Bu makinelerde malzeme
taşıyıcısı uzunluğu ayarlanabilen bir aksın iki tarafında
bulunan iki tane at arabası tekerleğine benzer (Yıldız şeklinde
açılan kollara da benzer.) çemberdir. Bu taşıyıcıların
üzerine, helezonvari bir şekilde yerleştirilmiş ucu sivri küçük
çengeller vardır. Kumaş içeriden dışarıya doğru helezon
şeklinde (sarmal) düzgün bir şekilde üstten ve alttan bu
çengellere teker teker takılır. Diskler arasındaki aksın boyu
kumaşın enine göre ayarlanabildiğinden (40-160 cm) çeşitli
enlerdeki kumaşlar her iki kenarındaki çengellere
takılabilmektedir. Bu yerleştirme ve boşaltma işleminin çok
zaman aldığı ve çok emek harcamak gerektiği ortadadır. Malzeme
boyama sırasında bir çekme ve büzülme gösterecekse taşıyıcıya
yerleştirme sırasında bunun da göz önüne alınması
gerekmektedir. Yoksa kumaş ya gereksiz şekilde gerilir veya bazen
çengellere takılan kısımlarda fazla gerilme sonucunda yırtılmalar
olabilir. Zaten çok hassas olan bu kumaşlar, çengellere takılan
noktalardan kolaylıkla yırtılabileceğinden ve çengellerin
geçtiği delikler, kumaş kullanılacağı zaman rahatsız eder. Bu
açıdan kumaşın kenarlarına elastiki pamuklu bantlar dikilir.
Kumaş çengellere bu bantlar üzerinden takılır. Ancak bu işlemde
oldukça zahmetli emek isteyen bir işlemdir. Hafif kumaşlarda,
taşıyıcıdaki bütün çengellere kumaş takıldığı hâlde (200
m’ye kadar) ağır malzemelerde tabakalar arasında yeterince
boşluk bırakabilmek için bazı çengel sıraları atlanarak bir
yerleştirme yapılmaktadır. Bu durumda bir seferde boyanabilen
kumaş uzunluğu azalmaktadır. Flotte oranı daha da uzamaktadır.
Makinenin Çalışma
Prensibi
Dikey boyama
yıldızlarında, kumaşın hareketi, ortadaki aksa bağlı bir
piston ve motor yardımıyla taşıyıcı (dolayısıyla kumaş)
flotte içerisinde aşağı yukarı hareket ettirilerek
yapılmaktadır. Boyama yıldızlarının çoğunda dakikadaki iniş
çıkış sayısı (10-60) ve iniş çıkış mesafesi (15-30 cm)
ayarlanabilmektedir. Boyama yıldızlarında birinci sakıncanın,
malzemenin taşıyıcıya yerleştirilmesi zorluğu olduğu yukarıda
belirtilmişti. Bu zorluğu kısmen giderebilmek için bazı ağır
malzemenin boyanması sırasında, malzemenin yalnız üst kenarından
çengellenmektedir. Alt kenar çengellenmesinin tasarruf edildiği bu
yerleştiriliş şekli için malzemenin yüzmemesi ve aşağı doğru
sarkan tabakaların birbirine yapışması gerekmektedir. Boyama
yıldızlarında ikinci büyük sakınca, flotte oranının çok uzun
olmasıdır. Bazı durumlarda flotte oranı 1/200’e kadar çıkmakta
ise de normal olarak 1/60-1/100 civarındadır. Enerji, boyar madde,
yardımcı madde tüketiminin çok fazla olmasına sebep olan bu uzun
flotte oranında çalışma zorunluluğu, boyama yıldızlarında
çalışmanın en pahalı yöntem olmasının baş nedenidir. Klasik
boyama yıldızları aslında makinedir. Bunlarda flotte durmakta
kumaş hareket etmektedir. Daha düzgün boyamalar elde etmek için
sirkülasyon pompaları konularak flottenin sirküle edildiği boyama
yıldızları da üretilmiştir. Hans Pesch firması 1970’li
yılların ortasında, taşıyıcının inip çıkma hareketi yerine
ekseni etrafında dönme hareketi yapması durumunda, kumaşın daha
az zorlandığını, yani daha ılıman çalışma koşullarının
sağlanabildiğini tespit etmiştir. Dönüş hızı 2,5-7 dev/dk.
arasında ayarlanabildiği gibi, dönüş için gerekli tahrik gücü
inip çıkma hareketi için gerekli tahrik gücünden oldukça daha
azdır. Dönüş hareketi yapan tiplerde kazanın içerisine kumaşın
yüksekliği (eni) kadar flotte konulması yeterli olurken inip çıkma
hareketi yapan eski tiplerde kumaş yüksekliğinden 30 cm daha fazla
flotte konulması gerekmektedir ki taşıyıcı ve kumaş yukarı
kalktığında kumaşın üst kenarı hâlâ flotte içerisinde
kalsın. Flotte seviyesinin 30 cm düşürülmesi ise normalde 7500 lt olan flotte miktarının 1500 lt azalması sonucunu doğurmaktadır.
Aynı firma tarafından geliştirilen BS-Combi tipi dikey boyama
yıldızlarında da taşıyıcının hareketi ekseni etrafında dönme
şeklindedir. Yalnız bunlarda dönüş hareketi yapan ve inip çıkma
hareketi yapan tiplerinden farklı olarak flotte sirkülasyon yönü
aşağıdan yukarıya doğru değil, yukarıdan aşağıya doğrudur.
İlginç olan nokta, bu cihazda birçok mamulle çalışırken kazan
tamamen flotteyle doldurulmadan da taşıyıcının dönme hareketi
ve flottenin yukarıdan püskürtülmesi sayesinde yeterli boyama
sonuçlarından sağlanabilmesidir.
2 yorum:
boyamanın yıldızı bu makine mi?
tekstil boyama makineleri, yıldız boyama makinesinde boyama, yatay boyama yıldızı,
Yorum Gönder