Tekstil ve Moda

Emniyet Kemeri Nedir, Emniyet Kemerinin Tarihçesi

Emniyet kemeri. 
Emniyet kemeri, ulaşım araçlarında yolcuların güvenliklerini sağlamak üzere otomotiv üretici firmaları tarafından hazırlanmış ve insanların ulaşım esnasında can güvenliklerinin sağlanması amacıyla kullanılan aparatlardır. Araba koltuğu'na bağlanır. Trafik kazası zamanı hava yastığı ile beraber otomobil güvenliği ve trafik güvenliği'ne büyük katkı sağlarlar. 

Emniyet Kemeri Ne Amaçla Kullanılmaktadır 
Emniyet kemerlerinin kullanım amacı, aracın ani yavaşlaması esnasında kişinin öne doğru hareketini kontrollü bir şekilde durdurmaktır. Bir emniyet kemerinin % 25-30 maksimum uzama miktarıyla 1500 kg’lık statik yükü taşıyabilmesi gerekmektedir. Emniyet kemerlerinde aranan diğer özellikler ise: UV, ısı, ışık, yaş ve kuru sürtme haslıklarının yüksek olması, iyi aşınma direnci ve kolay kullanım için hafiflik ve esneklik olarak sıralanabilmektedir. Emniyet kemerlerinin kullanım yerine göre çeşitli türleri bulunmaktadır: Arabalarda: kucak ve göğüs; uçaklarda: kucak; yarış arabalarında: kucak ve omuzlardan kavrar. 

Emniyet Kemeri Kumaşı Hangi Malzemeden Nasıl Yapılır 
Emniyet kemerleri çok katlı dar dokuma kumaşlardır. Kumaş yapıları dimi ya da saten şeklinde olabilmektedir. Bu konstrüksiyonlar maksimum mukavemet sağladıkları için tercih edilmektedirler. Kumaşlardan, hem kullanım sırasında kullanıcıya rahatlık sağlamaları, hem de kopçalar arasında kolayca kaymaları ve düzgün bir şekilde yerlerine dönmeleri için uzunlukları boyunca daha esnek ve yumuşak olmaları, ancak enleri boyunca rijit olmaları beklenmektedir. Kenarlar enseye dayandığında da formunu koruyabilmeli ancak kişiyi rahatsız edecek bir şekilde sert olmamalıdır. Emniyet kemerlerinde en fazla kullanılan iplikler, yüksek mukavemetli poliamid ve polyester filament ipliklerdir. İlk emniyet kemerlerinde poliamid kullanılmasına rağmen, daha iyi UV dayanımı nedeniyle bugün tüm dünyada en çok tercih edilen lif poliesterdir. Emniyet kemeri ipliklerinin boyanmasında kullanılacak olan boyar maddelerin: ışık, UV, yaş ve kuru sürtme ve terleme haslıkları yüksek olmalıdır. Ayrıca, kumaş mikroorganizmalara karşı da dayanıklı olmalıdır. Performans standartları emniyet kemerinin 50 km/s hızla gerçekleşen bir çarpışmada 90 kg’lık bir yolcuyu sabit bir objeye karşı tutmasını ve yolcunun çarparak darbe alışını engellemesini gerektirmektedir. Her yeni arabada toplam yaklaşık 14 metre uzunluğunda emniyet kemeri vardır ve bu yaklaşık 0,8 kg gelmektedir. Yıllık 35000 ton emniyet kemeri üretilmektedir ve bu miktar günden güne artmaktadır. Emniyet kemerlerinin geri kazanımı, arabalardan kolayca sökülebildiklerinden ve yapıları üniform olduğundan kolaydır. 

Emniyet Kemeri Tarihçesi 
Tarihte ilk emniyet kemerini 1900'lü yılların başlarında Gustave Liebau yapmıştır. Kendisi araca iki noktadan bağlı olan iki noktalı emniyet kemerini icat etmiştir. 1930'larda duyulan iki noktalı emniyet kemerinin yerini sonradan üç noktalı emniyet kemeri almıştır. Günümüzde kullanılan üç noktalı emniyet kemeri 1959 yılında ilk kez kullanılmış olup mucidi Nils Ivar Bohlin'dir. Üç noktalı emniyet kemerini icat eden Nils Bohlin, makine mühendisliği mezunu olup ilk olarak uçak tasarımcılığında kendini geliştirmiş, 1958 yılında güvenlik mühendisi olarak Volvo'ya katılmıştır. Becerileri doğrultusunda fırlatma koltuğu üzerine çalışan Bohlin, o sırada emniyet kemeri için de çalışmaya başlamıştır. 1 yıl boyunca emniyet kemerini geliştirmek için uğraşan Bohlin, 1959 yılında geliştirdiği bu icadını Volvo'ya tanıtmış ve onaylatmıştır. Üç noktadan sabitleşen bu kemer ilk olarak Volvo PV 544 modelinde kullanılmıştır. Volvo 122 modelinde ise kemer standart hale getirilmiştir. 1961 yılında ise Otomobil Mühendisleri Birliği, Amerika'da emniyet kemerinin standart olmasını önermiş ve 1963'te Volvo her araçta üç noktalı emniyet kemerini uygulamaya başlamıştır. İnsanlar ilk zamanlarda emniyet kemerini pek kullanmasa da yaptırımlar ve kazalar sonucunda emniyet kemeri yaygınlaşmıştır. 

0 yorum: