Koleksiyon, modaevlerinin yeniliklerini tanıtmak için düzenledikleri defilelerdeki modeller bütünüdür. |
Koleksiyon (Alm. Kollektion, Fr. collection, İng. collection), firma ve modacıların sezonluk ya da yıllık olarak satışa sunmak üzere modaya ve tüketicinin ihtiyaçlarına göre hazırladıkları giysi modellerine denir. Koleksiyon, giyim profesyonelleri ve özellikle kreasyon terzilerince basına ve alıcılara tanıtılan modellerin tümünü ifade eder. Mevsimlik koleksiyonlar hazırlayarak bunları canlı mankenler üzerinde tanıtma düşüncesini 1858’de Charles Frederic Worth ortaya attı.
Koleksiyon, modanın ortaya çıkardığı tüm çalışmaları niteleyen özel bir kavramdır. Koleksiyon, kişiye özel dikilen kıyafetlerin uzun bekleme süreleri, kısıtlı modeller arasından seçim yapma zorunluluğu gibi nedenler sonucunda ortaya çıktı. 19. yüzyılda başlayan koleksiyon denemeleri, kişilerin ihtiyaç ve beklentilerini deneysel yollarla karşılamak üzerine başladı. Başlangıçta sadece zengin aileler için hazırlanan özel tasarımları içeren koleksiyonlar, zamanla gelişerek farklı kitlelere hitap eden kıyafet tasarımlarını da içine alacak şekilde genişledi. Koleksiyon dendiğinde akla ilk olarak kıyafetler gelse de ayakkabı, çanta, şapka gibi aksesuar çeşitleri de koleksiyonların kapsadığı ürünlerdir.
Koleksiyon hazırlama süreci, günümüzde farklı ihtiyaçları karşılayacak şekilde farklılık gösterir. En yaygın koleksiyon hazırlama şekilleri; markaların mağazaları için hazırladığı ticari koleksiyonlar, bireysel modacıların kendi dünya görüşünü yansıtan özel koleksiyonlar ve kişilerin modacılardan belirli gün ve etkinlik için istediği tasarımları içeren sipariş koleksiyonlardır. Her koleksiyon, tasarlanan ürünleri kullanacak kişilerin istek ve beklentilerine uygun olması amacını taşır. Bununla birlikte hazırlanan tüm koleksiyonlar, modacısından bir iz ve ezgiyi üzerinde taşır. Moda koleksiyonlarının hazırlanmasında zaman kavramı önemlidir. Modacılar, koleksiyonlarını mevsimlere, yüzyıllara, 1950'ler 1960'lar gibi dönemlere ya da tamamen özgün çizgilere göre belirler. Bu gibi koleksiyon dönemleri genel olarak özgür fikirler üzerine tasarım gerçekleştiren bireysel modacıların koleksiyonlarında görülür. Koleksiyon hazırlama süreçleri tasarımcılar için zahmetlidir. Özellikle ticari koleksiyon hazırlayan modacılar; toplumsal beklentiler, popüler çizgiler ve renkler ile kumaş çeşitleri gibi onlarca farklı değişken arasından beğeni kazanacak tasarımları yaratmak durumundadır. Modacılar ve markalar, hazırladıkları koleksiyonlarda kişilere imaj ve şıklık katan tasarımları oluşturur. Koleksiyonların bu şekilde hazırlanmasında, tüketicilerin kendilerini rahat ve şık hissettiren koleksiyonları tercih etmeleri belirleyicidir. Koleksiyonların oluşturulmasında sürdürülebilirlik önemli bir konudur. Kültürden kültüre, kişiden kişiye değişen beklentilere karşılık koleksiyonların sürdürülebilir olması tasarımcılarına değer katar.
1 yorum:
moda-evlerinin giyimdeki yeniliklerini tanıtmak ereğiyle düzenledikleri defilelerde gösterilen modellerin tümüne denir.
Yorum Gönder