Jet Boyama Makinesi. |
Jet boyama makinesi (Alm. Düsenfärbemaschine, Fr. machine de teinture à jet, İng. jet dyeing machine), tekstil terbiyesinde gittikçe daralan bir yapıya sahip düze yardımıyla, hem işlem çözeltisinin hem de kumaşın devingen olduğu makinedir.
Çalışma Prensibi
Jet kumaş boyama
makineleri çektirme yöntemi ile kesikli (diskontinü) olarak
çalışan, yüksek sıcaklık ve basınç altında tüp veya halat
şeklinde örme ve dokuma kumaş boyayabilen makinelerdir. Günümüzde
yaygın olarak kullanılan makinelerdir. Bu makineler pamuk, viskon,
sentetik ve bunların karışımı (pamuk/polyester, pamuk/polyamid,
viskon/polyester gibi) kumaşların boyanmasında ve ön işlemlerinde
kullanılır. 1400 dereceyeye kadar sıcaklık elde edilebilir. Flotte
oranı 1:5-1:20 arasındadır. Hem materyalin hem de flottenin aynı
anda sirküle olduğu makine tipidir. Asıl kumaş hareketini
düzelerden basınçla püskürtülen flotte yapar ve sevk silindiri
(haspel) de bunu destekler. Günümüzde kumaş hareketinin hava
basıncı ilavesiyle desteklenmesi yöntemiyle çalışan makineler
az da olsa kullanılmaktadır. Düze ve taşıma borusu materyalin
taşınmasının yanında, kumaşı flotteyle temas ettirerek boya
kırıkları ve abrajı önler. Çift düze ile çalışan jet boyama
makineleri de vardır. Çalışma şekli şöyledir: Boyama halat
veya tüp hâlinde yapılır. Makinede hem flotte hem de halat
hâlindeki kumaş büyük bir hızla sirküle edilir. Kumaşın
tümünün makine içerisinde her iki dakikada, bir tam devir yapması
gerekir. Basınç altındaki kumaş düzeye (daralan kısma)
geldiğinde hızlanır ve kumaşı da beraberinde sürükler (Burada
kullanılan düzenin görevi hem flottenin sirkülasyonu hem de
kumaşın taşınmasını sağlamaktır.). Böylece flottenin kumaşa
nüfuzu da artar. Sonuçta düzgün bir boyama elde edilir. Kumaş
hızı 400-700 m/dakika civarındadır. Kumaş kendiliğinden hareket
ettiğinden kırışıklık meydana gelme ihtimali azdır. Jet boyama
makineleri 1-6 bölmeden oluşabilir. Her bir bölmenin kumaş
kapasitesi materyal cinsine göre ve makineye göre değişmekte ise
de polyester için 90/120 kg, pamuk için 100/150 kg’dır. Böylece
kumaş boyama kapasitesi 900 kg'a kadar çıkabilmektedir.
Günümüzde bu kapasite 1800 kg seviyesine artırılmaktadır. Jet
boyama makinesi ile tam dolu veya yarı dolu flotte ile çalışmak
mümkündür. Ancak yarı dolu flotte ile çalışırken maliyet çok
yükselir. Tam dolu jet boyama makinelerinde flotte orananı yüksek,
hızı düşüktür. Makine tam dolu kullanıldığında içinde hava
kalmadığı için köpürme meydana gelmez. Dolayısıyla ayrıca
köpük önleyici kullanmaya gerek kalmaz. Yarı dolu jet boyama
makinelerinde yüksek flotte püskürtme hızı ve düşük flotte
oranı ile çalışılır. Flotte hızının yüksek olması
nedeniyle köpürme olması, bu tip jetlerin dezavantajıdır. Çünkü
optik okuyucu kısım köpükten dolayı kapanabileği için kumaşın
haspele sarılması durumunda makinenin uyarı sistemi devreye
girmeyebilir. Ayrıca fazla köpük oluşumundan dolayı boya
lekeleri oluşabilir. Makine teknolojisinin gelişmesi ile jet boyama
makinelerinde de gelişmeler olmuştur. Flotte oranları düşürülerek
su tasarrufu sağlayan, boyanacak kumaş özelliklerine göre düze
çapları ayarlanılabilen flotte püskürtme basıncı otomatik
ayarlanabilen jet boyama makineleri gelişen teknolojiyle beraber
günümüzde kullanılmaktadır.
Makinenin Kısımları
Jet boyama makineleri
flottenin makine içindeki miktarına, kumaşın hareket şekline ve
makine yapısına göre farklı firmalar tarafından üretilmektedir.
Amaç daha kısa süre ve flotte oranında, kumaşa en az veya hiç
hasar vermeden ekonomik olarak düzgün boyama yapmaktır. Makine
üretici firmalar farklı yapıda ve çalışma sistemine sahip jet
boyama makineleri yapsalar da kısımlarında büyük farklılıklar
oluşmamaktadır. Genel olarak jet boyama makineleri şu ana
bölümlerden oluşmaktadır: Boyar madde - kimyasal madde hazırlama
ve ilave tankı, Sıcaklık değiştirici (eşanjör), Gövde, Düze
(jet), Sirkülasyon pompası, Haspel, Filtre, Kumaş yükleme ve
boşaltma aparatı
Boyar Madde - Kimyasal
Madde Hazırlama ve İlave Tankı
İlave tankı boyar
madde ve diğer kimyasalların makine ve hazırlama tankı içerisine
dozajı için kullanılır. Tankın içinde endirekt ısıtma sistemi
ile flotteye ilave edilecek maddeler ısıtılır ve mikser yardımı
ile karıştırılarak makineye pompalanır. Boyar madde ve kimyasal
maddeler, boya mutfağında hazırlanıp bilgisayar sistemi ve dozaj
pompaları yardımıyla da makinelere ilave yapılabilir. Makinelerin
genellikle iki adet ilave tankı vardır. Hazırlama tankı,
makinedeki banyonun boşaltılması sırasında ilave edilecek
banyonun hazırlanıp vakit kaybı olmadan anında sevkini sağlar.
Belirlenen sıcaklığı temin eder.
Jet Boyama Makinesi |
Sıcaklık Değiştirici
(Eşanjör)
Sirküle eden flottenin
hızlı ısınmasını ve soğutulmasını sağlar. Makinenin
üzerinde-yanında, dikey veya yatay olarak bulunur. İçerisinde 2
bölme vardır. Flotte ve buhar ayrı olarak geçmektedir. Birbirine
endirekt olarak temas eder. Isıtma hızı, buhar ile suyun temas
ettiği yüzeyin büyüklüğüne ve buharın sıcaklığına göre
değişir.
Gövde
Düzeden geçen kumaşın
daha sonraki turlar için banyo içerisinde beklediği kısımdır. O
veya J şeklinde olabilir. Burada dizayn ve sürtünme önemlidir.
Çünkü gövde çapı büyüdükçe kumaşta kırık oluşma riski
azalır. Sürtünme kuvveti az olursa gövde içine yığılan
kumaşta abrajlı boyamaya sebep olan düğümlenme meydana gelmez.
Düze (Jet)
Kumaşın ve flottenin
bağlantı zamanının gerçekleştiği ve her ikisinin de hareketli
olduğu boyama işleminin meydana geldiği kısımdır. Makinelerde
tek veya çift düze olabilir. Düze basıncı ve kumaş hızı gibi
boyama için önemli ayarların yapıldığı alandır. Düze çapı
değişken olduğu gibi sabit de olabilmekdedir. Düze çapı,
boyanacak kumaş cinsi ve gramajı ile ayarlanır. Sentetik ve hafif
gramajlı kumaşlar için düze çapı dar, 100 - 150 g/m² gramajlı
sentetik - karışım - doğal lifler için orta yani 12 cm çapında,
ağır gramajlı (150 - 900 g/ m2) kumaşlar için 16 cm’ye kadar
çapı olan düzeler kullanılır. Düze içindeki flotte basıncı,
düze çapı ve pompa hızı ile ayarlanır. Sentetik ve düşük
gramajlı kumaşlar boyanıyorsa düze basıncı yüksek, doğal ve
düşük gramajlı kumaş boyanıyorsa düze basıncının düşük
olması gerekir. Çünkü doğal lifler fiziksel etki karşısında
daha çabuk yıpranmaktadır.
Sirkülasyon Pompası
Flottenin devridaimini
sağlayan kısımdır. Pompa hızı ve devri flotte hareketliliğini
dolayısı ile boyar maddenin elyafa çekiş hızı ve boyanacak
kumaş cinsi gibi faktörleri doğrudan etkiler. Sirkülasyon
pompasının hızı haspel ile uyumlu olmalıdır. Haspel ile
sirkülasyon pompasının hızının uyumlu olmaması, kumaşın
gerilmesi ve haspele sarılması gibi sakıncalara sebep olur.
Haspel
Düze ile beraber
kumaşın makine içindeki hareketini sağlayan kısma haspel ya da
çıkrık adı verilir. Haspel kumaşın daha az gerilimle karşılaşıp
yıpranmaması için kumaş düzeye gelmeden kumaşın hareketini
sağlar. Kumaşın makine içerisinde dakikada atacağı tur sayısı
haspel, sirkülasyon pompası ve düzenin hızı ile ayarlanır.
Kumaşın dakikada attığı tur sayısı elyafın cinsine, boyar
maddeyi çekiş hızına ve metraja göre değişir (40/450 m/dk.).
Örneğin, sentetik kumaşlarda 400 m/dk. olabilir. Kumaş makinede
1,5 dakikada 1 tur dönebilir.
Filtre
Sirküle eden flottenin
etkin filtrasyonu büyük, yüzey alanı özel konik şekilli bir
sepet tipi filtre ile sağlanır. Bu kısım, kumaştan dökülen tüy
ve elyafın işlem sırasında etkili bir biçimde toplanmasını
temin eder.
Kumaş Yükleme
Boşaltma Aparatı
Kumaşın makineye
girişinde ve çıkışında hareket ve yön veren kısımdır.
2 yorum:
bilgileriniz için teşekürler
Güzel anlatımınızdan dolayı çok teşekkür ediyorum.
Yorum Gönder