Jet kumaş boyama
makineleri çektirme yöntemi ile kesikli (diskontinü) olarak
çalışan, yüksek sıcaklık ve basınç altında tüp veya
halat
şeklinde örme ve dokuma kumaş boyayabilen makinelerdir. Günümüzde
yaygın olarak kullanılan makinelerdir. Bu makineler pamuk, viskon,
sentetik ve bunların karışımı (pamuk/
polyester, pamuk/polyamid,
viskon/polyester gibi) kumaşların boyanmasında ve ön işlemlerinde
kullanılır. 1400 dereceyeye kadar sıcaklık elde edilebilir. Flotte
oranı 1:5-1:20 arasındadır. Hem materyalin hem de flottenin aynı
anda sirküle olduğu makine tipidir. Asıl kumaş hareketini
düzelerden basınçla püskürtülen flotte yapar ve sevk silindiri
(haspel) de bunu destekler. Günümüzde kumaş hareketinin hava
basıncı ilavesiyle desteklenmesi yöntemiyle çalışan makineler
az da olsa kullanılmaktadır. Düze ve taşıma borusu materyalin
taşınmasının yanında, kumaşı flotteyle temas ettirerek boya
kırıkları ve abrajı önler. Çift düze ile çalışan jet boyama
makineleri de vardır. Çalışma şekli şöyledir: Boyama halat
veya tüp hâlinde yapılır. Makinede hem flotte hem de halat
hâlindeki kumaş büyük bir hızla sirküle edilir. Kumaşın
tümünün makine içerisinde her iki dakikada, bir tam devir yapması
gerekir. Basınç altındaki kumaş düzeye (daralan kısma)
geldiğinde hızlanır ve kumaşı da beraberinde sürükler (Burada
kullanılan düzenin görevi hem flottenin sirkülasyonu hem de
kumaşın taşınmasını sağlamaktır.). Böylece flottenin kumaşa
nüfuzu da artar. Sonuçta düzgün bir boyama elde edilir. Kumaş
hızı 400-700 m/dakika civarındadır. Kumaş kendiliğinden hareket
ettiğinden kırışıklık meydana gelme ihtimali azdır. Jet boyama
makineleri 1-6 bölmeden oluşabilir. Her bir bölmenin kumaş
kapasitesi materyal cinsine göre ve makineye göre değişmekte ise
de polyester için 90/120 kg, pamuk için 100/150 kg’dır. Böylece
kumaş boyama kapasitesi 900 kg'a kadar çıkabilmektedir.
Günümüzde bu kapasite 1800 kg seviyesine artırılmaktadır. Jet
boyama makinesi ile tam dolu veya yarı dolu flotte ile çalışmak
mümkündür. Ancak yarı dolu flotte ile çalışırken maliyet çok
yükselir. Tam dolu jet boyama makinelerinde flotte orananı yüksek,
hızı düşüktür. Makine tam dolu kullanıldığında içinde hava
kalmadığı için köpürme meydana gelmez. Dolayısıyla ayrıca
köpük önleyici kullanmaya gerek kalmaz. Yarı dolu jet boyama
makinelerinde yüksek flotte püskürtme hızı ve düşük flotte
oranı ile çalışılır. Flotte hızının yüksek olması
nedeniyle köpürme olması, bu tip jetlerin dezavantajıdır. Çünkü
optik okuyucu kısım köpükten dolayı kapanabileği için kumaşın
haspele sarılması durumunda makinenin uyarı sistemi devreye
girmeyebilir. Ayrıca fazla köpük oluşumundan dolayı boya
lekeleri oluşabilir. Makine teknolojisinin gelişmesi ile jet boyama
makinelerinde de gelişmeler olmuştur. Flotte oranları düşürülerek
su tasarrufu sağlayan, boyanacak kumaş özelliklerine göre düze
çapları ayarlanılabilen flotte püskürtme basıncı otomatik
ayarlanabilen jet boyama makineleri gelişen teknolojiyle beraber
günümüzde kullanılmaktadır.
2 yorum:
bilgileriniz için teşekürler
Güzel anlatımınızdan dolayı çok teşekkür ediyorum.
Yorum Gönder
Merhaba, daha kaliteli bir site için yorumlarınızı bekliyoruz.