Tekstil ve Moda

Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Kalite Kontrol

Kalite kontrol, dokuma, apre, boyama gibi hataların tespit edilmesini sağlamaktadır. 
Kalite kontrol, tekstilde üretimin en önemli aşamalarından biridir. Kalitenin kontrolü, yapılırken ürün kalitesini aynı düzeyde tutma amaçlanır. Kumaş, dikim gibi hatalarını engellemek için gerçekleştirilen uygulamaların bütününe kalite kontrol denilir. 

Üretim başlamadan önce, üretim esnasında ve üretim sonrası kalite kontrol uygulamaları gerçekleştirilir. Üretici firmalar ürünlerini kaliteli üretmek zorundadır. Kalite net bir tanımla açıklanamaz. Fakat kaliteyi belirleyen belli kriterler vardır. Ürünün üretim amacına ne kadar uygun olduğu ve müşterinin ihtiyacını ne kadar karşıladığı göz önünde bulundurulur. Ürünlerin üretiminde hata ne kadar az olursa kazanç o kadar fazla olur. Bu nedenle tekstil ürünlerinde hatanın ya da kusurun geç fark edilmesi ise üretici firma için büyük maliyet kayıplarına neden olabilir. Kalite kontrolü aşamaları sırasıyla şu şekildedir: 
- İlk aşama kumaş ve yardımcı malzeme giriş kontrolü (uygunluk kontrolü) 
- Pastal kontrolü 
- Kesim kontrolü 
- Gruplarda dikim kontrolü (numuneye göre ara kontrol) 
- Ütü kontrolü 
- Son kontrol (bitmiş ürün kontrolü) 
- Son kontrol ve ara kontrol raporu 

Hazır giyim firmaları pazar paylarını artırmak, mevcut pazar paylarını korumak ve en önemlisi müşteri memnuniyetini sağlamak için kaliteye ve kalite kontrolüne gerekli önemi vermelidir. Genel anlamda kalite, tasarlanan bir ürünün kullanım amaçlarına uygun olup olmadığıdır. Her sektörde olduğu gibi hazır giyimde de büyük önem taşımaktadır. Zira ürünlerden istenilen satışın elde edilmesi kullanıcı isteklerine cevap verip vermediği ile ilgilidir. Bunun yolu da kusursuz üretimden geçer. 

Kalite kontrolü neden gereklidir 
İşletmeler için kalite kontrolü günümüzde bir tercih değil zorunluluk haline gelmiştir. Bunun nedenleri ise; 
- Ürün tasarımının geliştirilmesi, 
- Üretim maliyetlerinin düşürülmesi, 
- Daha ucuz ve işlenmesi kolay malzemelerin belirlenmesi, 
- İşçilik ve malzeme kayıplarının en aza indirilmesi, 
- Üretim bandında meydana gelebilecek aksiliklerin önüne geçilmesi, 
- Müşteri memnuniyetini sağlama, 
- Personel motivasyonunu yükseltme olarak sıralanabilir. 

Kaliteyi etkileyen faktörler 
Üretim araçları ve yöntemleri kalite kontrolüne etki eden başlıca faktörlerdendir. Sıralamamız gerekirse; 
- Ham madde (kumaş ve yardımcı malzemeler) 
- Tesis, makine ve üretim yöntemleri, 
- Teknolojik seviye, 
- İnsan gücü (yönetici, teknisyen, işçi), 
- Pazar ve tüketici özellikleri, 
- Mali olanaklar, 
- Eğitim düzeyi olarak sınıflandırılabilir. 

Kalite kontrol yöntemleri 
Kalite kontrol için kullanılan çeşitli yöntemler vardır. Bu yöntemler amaca, niteliğe, zorluklara ve maliyete faktörlerine göre geliştirilmiştir. Bunlar; 
- Test yöntemleri, 
- Muayene yöntemi, 
- İstatistiksel kalite kontrol, 
- Proses kontrolüdür. 

Günümüzde başarılı ve modern yönetim sistemleri uygulayan firmalarda kalite kontrolü kalite hedeflerine ulaşmanın yanı sıra zamanda verimlilik, maliyet düşürme gibi konularda da işletmecilerin en etkili araçlarından biri olmuştur. 

0 yorum: