Tasarım (ya da İngilizce karşılığıyla design), bir şeyin biçimini zihinde oluşturma ve bu düşünceleri somut bir biçime dönüştürme sürecidir. Tasarım, tasarı kelimesinden türetilmiştir ve tasarı, bir şeyin veya olgunun zihinde aldığı şekil, plan ya da proje anlamına gelir. Tasarımı yapan kişiye tasarımcı denir. Moda tasarımı gibi alanlarda bu kelimelere sıklıkla rastlanır, çünkü bu süreçlerde tasarımcılar estetik ve işlevselliği bir araya getirerek ürünler yaratır.
Tasarımın Öğeleri
Tasarım yapmak için, bir ürünü "tasarım" olarak kabul edebilmek için belirli öğelere dikkat edilmesi gerekmektedir. Bu öğeler, tasarımın temel yapı taşlarını oluşturur ve aşağıdaki gibi sıralanabilir:
-
Nokta: Boyutsuzdur ancak tasarımda yer belirleyici ve dikkate çeken bir işlevi vardır. Noktalar, bir başlangıç noktası olabilir veya dikkatin bir yere toplanmasını sağlayabilir.
-
Çizgi: Hareket eden bir noktanın bıraktığı izdir ve tasarıma yön, hareket ve şekil kazandırır. Çizgiler, bir tasarımda çeşitli anlamlar taşıyabilir ve bir öğenin biçimini belirler.
-
Yön: Tasarımda hareketi ve dinamikleri oluşturan unsurdur. Bir tasarımda yön, gözün hareketini belirler ve tasarımın etkileşimli doğasını vurgular.
-
Boyut: Tasarım öğelerinin birbirlerine oranla büyüklüklerinin düzenlenmesidir. Boyutlar, tasarımda derinlik ve hacim hissi yaratır.
-
Biçim: Çizgi ve noktaların oluşturduğu şekil ve kıvrımlardır. Biçim, tasarımda belirli bir obje ya da yapıyı tanımlayan temel şekillerdir.
-
Doku: Tekrarlarla biçimsel bir düzen oluşturur ve yüzeydeki görsel etkilerle ilgilidir. Doku, tasarımın materyal hissiyatını, yüzey özelliklerini ve derinliğini belirler.
-
Renk: Nesnelerden yansıyan ışığın gözde oluşturduğu duyumdur. Renk, tasarımın duygusal etkisini büyük ölçüde artırır ve farklı renkler tasarımın ruhunu belirleyebilir.
Tasarımın İlkeleri
Tasarım sürecinde, öğelere ek olarak dikkat edilmesi gereken birtakım tasarım ilkeleri vardır. Bu ilkeler, bir tasarımın başarılı olabilmesi için uyulması gereken temel kurallardır:
-
Denge: Tasarımda tüm öğelerin belirli bir uyum ve estetikle yerleştirilmesidir. Denge, görsel ağırlığın eşit şekilde dağıtılmasını sağlar. Denge, simetrik (her iki tarafta eşit öğe yerleştirilmiş) veya asimetrik (farklı öğelerle denge sağlanmış) olabilir.
-
Vurgu: Tasarımda dikkat çekilmek istenen alan veya öğedir. Vurgulanan kısım, tasarımın odak noktasıdır ve izleyicinin dikkatini çeker.
-
Görsel Hiyerarşi: Görsel öğelerin, tasarımda belirli bir önceliğe göre düzenlenmesidir. Bu, izleyicinin gözünün tasarımda doğal bir sıralama ile hareket etmesini sağlar.
-
Bütünlük: Tasarımın öğelerinin, ortak bir mesaj ile eksiksiz bir şekilde birbirleriyle uyum içinde olmasıdır. Her öğe bir bütünün parçası olarak çalışmalı, tasarımda tek bir anlam taşımalıdır.
-
Akıcılık: Tasarımda öğelerin birbiriyle uyum içinde, gözün kolayca hareket etmesine izin verecek şekilde düzenlenmesidir. Akıcılık, tasarımın görsel geçişlerini ve ritmini artırır.
0 yorum:
Yorum Gönder
Merhaba, daha kaliteli bir site için yorumlarınızı bekliyoruz.