Tekstil ve Moda

Hızlı Moda Nedir, Hızlı Moda Endüstrisi Ne Demek

Hızlı moda mağazaları kendine önemli bir pazar ortaya çıkarmıştır. 
Hızlı moda (fast fashion), tanım olarak moda markalarının uyguladığı trend olan ürünleri, uygun fiyatlı bir şekilde üretip pazarlama stratejisidir. Yani, pahalı markaların sezonluk defile koleksiyonlarından alıntı yaparak, seri üretimle yüksek rakamlarda üretip, daha alt kalitede daha ucuza benzer ürünlerin sektöre sunulmasına hızlı moda denir. Hızlı moda, en yeni, en son moda ürünleri, uygun fiyatlarla ulaşılabilir ve şık mağazalarda müşteriyle buluşturmaktır. 

Hızlı moda kavramı 1980 yılında ABD’de ortaya çıkmış, 1990'lı yılların sonu ve 2000'lerde tüm dünyaya hızla yayılmış bir iş modelidir. Tasarımdan mağazaya ürünlerin hızlı üretim sürecine dayalı ve piyasanın ihtiyaçlarına anında cevap veren bir iş modelini ifade etmektedir. Ucuz, düşük kaliteli, birkaç kez kullanılıp atılabilir kıyafetlerle özdeşleştirilen hızlı moda, hazır giyim üretimi, ucuz stilleri halka sunmak için trend replikasyonunu ve düşük kalite malzemeleri kullanır. Her hafta sunulan yeni ürünler ve yılda yaklaşık yirmi yeni koleksiyonun tanıtılması hem üretim hem de tüketimin hızla yayılmasına neden olmuştur. 

Hızlı moda hareketi çevre, hazır giyim işçileri ve tüketiciye ekonomik maliyeti bakımından zararlı etkiler doğurmuş; kimi kaynaklara göre hızlı moda sektörü, petrolden sonra dünyayı en çok büyük kirleten ikinci endüstri haline gelmiştir. Hızlı moda modelini çoğunlukla Zara, H&M, GAP, Primark ve TopShop gibi tanınmış markalar benimsemiştir. Modada tüketim ve üretim trendleri; kıyafet tüketim hızı ve giysilerin çeşitliliği bakımından 1980’lerden itibaren büyük değişim geçirdi. 1980'lerde üretimin Asya’ya kaymaya başlamasıyla beraber kıyafet fiyatlarında düşüş hızlandı ve zamanla moda endüstrisi dünyanın en büyük üçüncü sektörü hâline geldi. Bu üretim modelini sömürüye dayalı olmakla eleştiren protestolar karşısında markaların Çin'de şartları iyileştirmesi ve ücretlerin yükselmesi sonucu üretim, daha kötü koşulların olduğu ucuz maliyetli Bangladeş, Hindistan ve Vietnam gibi ülkelere kaymaya başladı. 

0 yorum: