Ht Jigger Kumaş Boyama Makinesi. |
HT Jigger Boyama
Makinesi
HT Jigger kumaş boyama
makineleri, çektirme yöntemi ile kesikli (diskontinü) olarak
çalışan bir boyama makinesidir.
Çalışma Prensibi
HT Jigger kumaş boyama
makineleri; çektirme yöntemi ile kesikli (diskontinü) olarak
çalışan, 100 C’nin üzerindeki sıcaklıklarda (160 C’ye kadar
olabilir), genellikle sentetik ve sentetik/selüloz karışımlı
kırılmaya karşı hassas dokuma kumaş ve son senelerdeki özel
olarak üretilen az gerilimle boyama yapan makine yapıları
sayesinde kısmen de örme kumaşların terbiye ve boyama
işlemlerinde çok kullanılan makinelerdir. HT jigger makinelerinde
genellikle tekstil materyali hareketli, banyo sabit olarak
çalışılmaktadır. Flottenin yani banyonun hareketli olması için
püskürtme sistemlerinin kullanıldığı makineler de üretilmiştir.
Banyo oranı 1:2-1:10 arasında olup haspele nazaran daha kısadır.
HT jigger makinesi fazla derin olmayan bir flotte teknesi, daldırma
silindirleri ve iki adet hareketli sargı silindirinden oluşur.
Boyanacak kumaşın tümü, enine açık ve gergin durumda sargı
silindirlerinden birine sarılır. Kumaş bu silindirden boşalıp
banyo teknesi içindeki daldırma silindirlerinin altından geçirilip
ikinci sargı silindirine sarılır. Kumaşın tamamının bir defa
flotteden geçirilip birinci sargı silindirinden, ikinci silindire
sarılmasına 1 PASAJ denir. Birinci pasaj sonunda silindirlerin
dönme yönü değiştirilerek ikinci pasaja geçilir. Ön işlemler,
boyama ve ard işlemler süresince pasaj sayısı 25-30 arasında
değişmektedir. Boyama işlemi rengin yoğunluğuna göre 4-8 pasaj
olarak uygulanmaktadır. Kumaşın boya banyosu ile daha fazla teması
için boyar madde püskürtme tertibatı bulunan HT jigger makineleri
vardır. Kumaş bu tertibattan geçerken ön ve arka yüzüne boyar
madde püskürtülmektedir.
Püskürtme tertibatı
HT Jigger boyama
makineleri bir defada 3000 metreye kadar kumaş boyayabilir. Fakat
kumaşın tamamının aynı hız ve gerginlikte boyanması gerekir.
Boyamanın düzgün olması için kumaş gerginliğinin ve geçiş
hızının boyama süresince eşit kalması çok önemlidir. Kenarlar
da ne çok gergin ne de çok gevşek olmalıdır. Aksi hâlde
katlanmalar sonucu dalgalı boyama olabilir. Lifleri fazla şişen ve
sargılarda birbirine fazla baskı yapan kumaşlarda gerginlik
ayarlarının düzgün yapılmamasından dolayı ağaç kabuğu
görünümlü istenmeyen bir efekt oluşur. Buna moire efekti (muare)
denir.
Makinenin Kısımları
HT Jigger kumaş boyama
makinesi 6 ana kısımdan oluşmaktadır. Bunlar: Kumaş sargı
silindirleri, Sirkülasyon pompası, Kumaş sevk silindirleri, Boyama
teknesi, Sıcaklık değiştirici (Eşanjör), Yatay otoklav, Filtre,
Boyar madde - kimyasal madde hazırlama ve rezerve tankı.
Kumaş Sargı
Silindirleri: HT jigger makinesinde boyamanın düzgün olması için
kumaş gerginliğinin ve geçiş hızının boyama süresince eşit
kalması çok önemlidir. Kumaşın hareketi önde ve arkada olmak
üzere iki sargı silindiri ile sağlanmaktadır. Kumaşın tümü
önce arka sargı silindirine alınır, daha sonra ters yönde
hareket verilerek boyama teknesinden geçip ön sargı silindirine
alınır. Sargı silindirleri paslanmaz çelikten yapılmaktadır.
Silindirler hidrolik sistem ile hareket ettirilir. Silindir eni 1800
mm -3400 mm genişliğinde kumaş boyama imkânı verir. Kumaş sargı
silindirlerine 770 mm - 1500 mm çaplarında sarılabilir. Sarılan
kumaş metrajı ve gramaj çapın artması veya azalmasına etki
etmektedir. Sargı silindirlerinin hızı, makineye göre 30-200 m/dk.
arasında değişmektedir. HT Jigger makinesinde kumaşın boyama
banyosunda kaldığı süre çok kısadır. Boyar maddenin elyafa
çekişi genellikle sargı silindirleri üzerinde gerçekleşir.
Boyamanın düzgün olması için sargı silindirlerinin hızı işlem
süresince aynı olmalıdır. Sargı silindirleri arasındaki kumaşın
gerginliğinin de boyama süresince sabit olması gerekmektedir.
Gerginlik ayarı işlem başlangıcında kumaşın cinsine göre
otomatik olarak ayarlanır. Ayrıca sargı silindirlerinin dönüş
hızları ayrı ayrı kontrol edilebilmektedir. HT Jigger
makinelerinde boyamada kanat farkı denilen (kenar-orta-kenar farkı)
bir hata vardır. Boyama sırasında kumaşın kenarlarının üst
üste binmesi sonucunda oluşan bir hatadır. Bunun sonucunda düzgün
olmayan boyama oluşmaktadır. Bu durumu engellemek için arka sargı
silindirine fotosel sistemiyle çalışan ve silindire yatay olarak
hareket veren gezdirici tertibat ilave edilmiştir. Sargı
silindirlerinin hemen altında yaylı sistemle hareket eden kumaş
kırışıklığı ve katlanmasını önleyen gerginlik ayar
tertibatı bulunur. Oval kumaş açıcı tertibat, katlanmayı önler.
Böylece kumaş katlanmadan ve kırışmadan silindirlere
sarılabilir.
Sirkülasyon Pompası:
Sirkülasyon pompası flottenin devridaimini sağlayan pompasının
hızı ayarlanabilir. 2-4 bar basınçla çalışabilir.
Sirkülasyon: HT Jigger
boyama makinesi kumaşın hareketli, banyonun ise hareketsiz olduğu
sistemle çalışan bir makine olarak bilinmektedir. Fakat gelişen
teknoloji sayesinde bu makinelerde banyo sirkülasyonu, püskürtme
ve silindirlerin zikzak hareketi ile sağlanabilmektedir.
Kumaş Sevk
Silindirleri: Bir sargı silindirine sarılmış kumaşın boya
banyosu içinden geçerek diğer sargı silindirine düzgün olarak
sarılmasını ve yönlendirilmesini sağlayan kısımlardır. Kumaş
bu silindirler yardımıyla kırışma ve katlanma olmadan
silindirlere sarılarak düzgün boyama sağlanır.
Boyama Teknesi: HT
jigger makinelerinde kumaş, bir silindirden diğerine geçerken
içinde boya banyosu veya yardımcı kimyasal maddeler bulunan bir
tekneden geçmektedir. Bu tekne HT haspel makinesine göre derinliği
az olan paslanmaz çelik bir boyama teknesidir. Kumaş boyama işlemi
sırasında kısa bir süre bu teknede kalır. Bu süreyi artırmak
için çift tekneli HT jigger makineleri üretilmiştir. Amaç, boyar
maddenin materyal ile daha çok temasını ve büyük bir kısmının
materyale nüfuzunu sağlamaktır. Yeni makinelerde tekne içinde
sıkma ve vakumlama sistemleri kullanılarak kumaş üzerindeki banyo
ile teknedeki banyonun yer değiştirme miktarının artması
sağlanmaktadır.
Sıcaklık Değiştirici
(Eşanjör): Sirküle eden flottenin hızlı ısıtma ve
soğutulmasını sağlar. Makinenin yanında dikey olarak bulunur.
İçinde 2 bölme vardır. Flotte ve buhar ayrı geçmektedir.
Birbirine endirek olarak temas eder. Yani endirek ısıtma oluşur.
HT jigger makinesinde ısıtma direkt olarak da yapılabilmektedir.
Isıtma hızı buhar ile suyun temas ettiği yüzeyin büyüklüğüne
ve buharın sıcaklığına göre değişir.
Yatay Otoklav: HT
jigger boyama makinelerinde sargı silindirleri, sek silindirleri ve
boya teknesi yatay bir otoklav içindedir. Otoklav bir ray üzerine
hareket ettirilerek kapatılıp açılmaktadır. Otoklav hareketi
pnomatik sistemle sağlanır.
Filtre: Sirküle eden
flottenin etkin filtrasyonu büyük, yüzey alanı silindirik şekilli
bir sepet tipi filtre ile sağlanır. Bu kısım, kumaştan dökülen
tüy ve elyafın işlem sırasında etkili bir biçimde toplanmasını
temin eder.
Boyar madde - Kimyasal
Madde Hazırlama ve Rezerve Tankı: Boyar madde – kimyasal madde
hazırlama ve rezerve tankı, boyar madde ve diğer kimyasalların
makine içine dozajı için kullanılır. Flotteye ilave edilecek
maddeler, buhar kazanlarından gelen buhar veya makineden alınan
sıcak banyo ile tankın içinde ısıtılır ve mikser yardımı ile
karıştırılarak makineye pompalanır. Dozajlama belirli sürede
yavaş yavaş yapılacaksa klape vanaları el ile ayarlanır.
Makinelerin genellikle 1 adet boyar madde-kimyasal madde hazırlama
ve rezerve tankı vardır.
İşlem Süresince
Gerekli Kontrollerin Yapılması
Ön işlemler, boyama
işlemi ve ard işlemler sırasında yapılması gereken kontroller
boyamanın düzgün yapılmasını sağlar. Bu kontrollerin yapılması
hatalardan oluşacak zaman ve maliyet kaybını otadan kaldırır.
Aynı zamanda emniyetli çalışmayı sağlar. İşlemler süresince
yapılacak kontroller:
pH kontrolü: Boyama,
boya kasarı ve nötralizasyon işlemleri sırasında yapılan
kontrollerdir. Kontrol pH kâğıdı veya pH metre ile yapılır.
Boyar madde ile kumaş arasındaki reaksiyonun gerçeleşmesi için
bu kontrolün yapılması gerekir.
Isı kontrolü: Tüm
işlem safhalarında ısı kontrolü yapılır. Flotte içinden ilave
tankına bir miktar flotte alınır ve termometre ile ölçülür.
Boyar maddenin materyale çekişine sıcaklığın etkisi büyüktür,
bu nedenle uygun boyama sıcaklığının kotrol edilmesi gerekir.
Renk kontrolü: Boyama
sonrası ve ard işlemler sonrası olmak üzere 2 defa renk kontrolü
yapılır. Kumaştan küçük bir parça kesilir, istenilen renk ile
karşılaştırılır.
Flotte kontrolü:
Makinedeki flotte oranının istenilen seviyede tutulması için
yapılan kontroldür. Makinenin yanındaki ölçme skalası ile
belirlenir.
0 yorum:
Yorum Gönder