Tekstil ve Moda

Setre Nedir, Setre Ne Demek

Setre, düz yakalı ilikli çuha kumaştan üretilen yarı resmi ceket. Çuhadan dikilmiş, düz yakalı, önü ilikli bir elbise anlamına gelen setre kelimesinin kökeni Arapça dilinden gelmektedir. Setre bir şeyi örtmek, gizlemek anlamına gelen setretmek fiilinden gelmektedir. 

Setre kelimesi, setretmek ya da setreylemek (Ar. setr + Türk. etmek, eylemek) gizlemek, örtmek anlamında kullanılan sözcük yapılarına temel oluşturmuştur. 

Setre kelimesi kullanım örnekleri

Üsküdar'a Gider iken - Kâtibim sözleri: 

Üsküdar'a gider iken aldı da bir yağmur.(2) 
Kâtibimin setresi uzun, eteği çamur.(2) 
Kâtip uykudan uyanmış, gözleri mahmur.(2) 
Kâtip benim, ben kâtibin, el ne karışır? 
Kâtibime kolalı da gömlek ne güzel yaraşır! 
Üsküdar'a gider iken bir mendil buldum.(2) 
Mendilimin içine (de) lokum doldurdum.(2) 
Kâtibimi arar iken yanımda buldum. 
Kâtip benim, ben kâtibin, el ne karışır? 
Kâtibime kolalı da gömlek ne güzel yaraşır! 
(İstanbul türküsü - Anonim) 

Setretse de kevâkibini bizden âsuman 
Olmaz mı başka âleme onlar ziyâ-feşan 
(Muallim Nâci). 

Setrederdi sîne-i üryânını 
(Cenap Şahâbeddin). 

1 yorum:

"Üsküdar'a gider iken aldı da bir yağmur, Katibimin setresi uzun eteği çamur" şarkısında geçen uzun ve çamurlu elbiseye denir.