Tekstil ve Moda Sitesi

Taşımacılık Tekstilleri (Ulaşım)

Yol Tekstilleri
Ulaşım Tekstilleri
Taşıt araçlarında (otomobiller, ağır vasıta araçları, traktörler, deniz araçları, hava taşıtları, trenler) kullanılan teknik tekstillerin yaklaşık % 20’lik pay ile toplam teknik tekstillerin en önemli bölümünü oluşturan grup olduğu tahmin edilmektedir. Taşımacılıkta kullanılan teknik tekstiller dekorasyon, izolasyon, filtreleme gibi işlevlerin yanı sıra araçlarda konfor da sağlamaktadır. Taşıt araçlarının iç döşemelerinde kullanılan tekstiller de taşıt kullanıcıları için dayanıklık, toz tutmama, konfor gibi bir çok açıdan önem arz etmektedir. Ayrıca, tekstil malzemeleri taşıt araçlarının zırh kaplamalarında da yoğun olarak kullanılmaktadır. Taşımacılıkta kullanılan teknik tekstil ürünlerini emniyet kemerleri, hava yastıkları, koltuk kumaşları, oto aksesuarları, oto kılıfları, koltuk kılıfları, filtreler, halı tabanları, kord bezi, kompozit takviyeleri, hortum ve kayış takviyeleri gibi ürünler oluşturmaktadır.

Bir otomobilde ortalama 13-14 kg tekstil ürünü kullanılmaktadır. Bunlar sadece araba halısı, döşemeler, tavan ve emniyet kemeri gibi görünen yerlerde değil, aynı zamanda lastiklerde, su hortumlarında, fren hortumlarında ve kayışlarda esnek takviye malzemesi olarak da kullanılmaktadır. Karoser ve hatta süspansiyon sisteminin bazı parçaları, artan bir şekilde cam elyaf takviyeli bileşiklerden yapılmaktadır. Aracın çeşitli parçalarının yalıtımı için ısı dayanımlı ve ses geçirmeyen tekstil ürünleri kullanılabilmektedir. Yağ ve benzin filtreleri aracın düzgün çalışmasını sağlamakta olup; hatta dokusuz yüzeylerin, araç içindeki havayı filtre etmek için, kullanımı giderek artmaktadır. Nihayet, hiç kullanılmaması temenni edilen ancak en zor teknik talepleri karşılaması beklenen hava yastıkları, ABD’de yeni araçlarda neredeyse standart bir parça olarak üretilmektedir ve muhtemelen birkaç yıl içinde tüm Avrupa’da da standart hale gelecektir.
Taşıt araçlarının üretiminde metal, çelik ve geleneksel malzemelerin yerine yüksek performanslı liflerin ve teknik tekstillerin kullanılmasıyla taşımacılık sektöründe daha hızlı ve konforlu hizmet sağlanmasında önemli avantajlar elde edilmektedir. Araçlarda teknik tekstil malzemelerinin kullanılması nedeniyle araçların ağırlığı azalmakta ve böylece araçların hızı, manevra kabiliyeti ve araçlardaki konfor artmaktadır. Airbus 310 uçaklarının yeni modellerinde uçağın toplam ağırlığının % 10’nu tekstilden oluşmaktadır. İsveç Savunma Malzemeleri İdaresi (the Swedish Defence Materiel Administration (FMV)), Kockums Firması, the Saab Grubu, İsveç Savunma Araştırma Sanayi (the Swedish Defence Research Agency (FOI)) ve Kraliyet Teknoloji Enstitüsü (the Royal Institute of Technology (KTH)) tarafından ortak bir proje kapsamında üretilen ve 2003 yılında suya bırakılan “The Visby Class Corvette” isimli gemi, taşıt araçlarında kullanılan teknik tekstiller için çarpıcı bir örnektir. Geminin omurgasının karbon elyafıyla güçlendirilmiş plastikten yapılmış olması ve kullanılan teknoloji nedeniyle gemi daha sağlam olmakta ve aynı zamanda geminin yerinin belirlenmesi oldukça zor olmaktadır. Ayrıca, gemi çelikle yapılan gemilere oranla % 50 daha hafif olduğundan daha fazla silah ve malzeme taşıyabilmektedir. Geminin manevra kabiliyeti diğer geleneksel malzemelerden yapılan emsallerine göre daha yüksektir. Taşımacılık hacmi arttıkça yoğunlaşan çevresel problemler daha hafif araçlar, trenler, deniz ve hava taşımacılığı araçları üretilerek giderilmeye çalışılacaktır. “Üç Litre” araçlar (100 km için 3 litre petrolün kullanılması) gerçeğe dönüşecek ve lif destekli kompozitler ağırlık kazançları sağlayarak daha az yakıt kullanımına neden olacaktır. Sessiz otobüsler yaygınlaşmaktadır ve yakın bir gelecekte sessiz trenler ve özel araçlar yollarda yerlerini alacaklardır. Araçların geri kazanımını ve malzeme bileşenlerinin daha tasarım aşamasında belirlenmesini zorunlu kılan yasalar araçların yüksek oranda geri kazanımını sağlayacaktır. Otomotiv sanayi ile ilgili yatırımlara bakıldığında bu sektördeki yatırımların artık sanayileşmiş ülkelerden gelişmekte olan ülkelere doğru kaydığı görülmektedir. Ülkemizde bu eğilimden önemli bir pay sahibi olmuştur. Ayrıca, bazı uzak doğu otomotiv firmaları Türkiye’ye yatırım yapma girişimlerinde bulunmaktadırlar. Bu girişimlerin, AB ile Türkiye arasındaki müzakerelere başlanması kararının alınmasından sonra daha da artması beklenmektedir. Otomotiv sektörü genelde “just in time-tam zamanında üretim” şeklinde çalıştığından otomotiv yan sanayi üretiminin ana sanayi üretim merkezlerine yakın olması önem arz etmektedir.
Ulaşım Tekstilleri
Bugün oto ana ve yan sanayi endüstrisi, Türkiye imalat sanayinin lokomotif sektörlerinden biridir. Kısa süre önce kurulmuş olmasına rağmen hızla gelişmiş, tekstil ve hazır giyim sektöründen sonra ikinci büyük sektör olmuştur. 2004 yılında toplam ihracatın %15.6'sı otomotiv ana ve yan sanayi tarafından gerçekleştirilmiştir. 2002 yılında otomotiv ana ve yan sanayinin toplam imalat sanayi içindeki payı yaklaşık % 4.7 civarındadır. Son yıllarda ise Japon ve Güney Koreli otomobil üreticileri Türkiye'de ortak girişimler başlatmışlardır. Büyük Türk otomotiv üreticileri, lisansları altında üretim yaptıkları Batılı otomotiv üreticilerinin dünya üretim merkezleri olma yolunda ilerlemektedirler. Bugün 15 firma binek otomobil, otobüs, kamyon, kamyonet, minibüs ve çekici gibi çeşitli araçların üretimini yapmaktadır. Ülkemizde bulunan otomotiv ana sanayi yatırımları bu sektöre hizmet sağlayan otomotiv teknik tekstilleri üreticileri için önemli bir potansiyel oluşturmaktadır. Ülkemizde 2004 yılında traktör dahil 862,035 adet taşıt aracı üretilmiştir. Bu rakama deniz taşıtları, uçaklar dahil değildir. Bu sektörleri de dahil ettiğimizde taşıt araçları teknik tekstilleri için çok büyük bir pazar potansiyeli olduğu görülmektedir. Ülkemizdeki otomotiv yatırımlarının yanı sıra Doğu Avrupa’da da, özellikle Slovakya ve Çek Cumhuriyeti’nde 2005-2007 yılları arasında VW, Audi, Suziki, Opel, Mercedes ve Skoda firmaları önemli yatırım kararları almışlardır. Örneğin Peugeot firması Slovakya’da 2006 yılında üretime geçecek ve yılda 300 bin araç üretecek bir tesisin yatırımlarına başlamıştır. Yine Kia ve Hyundai firması Slovakya’da 2007 yılında üretime başlayacak ve yılda 200 bin adet araç üretilecek bir tesisin yatırım kararını almıştır. Bu yatırım kararları sonucu Çek Cumhuriyeti ve Slovakya’da teknik tekstiller alanında önemli gelişmeler kaydedilmektedir. Dünya ticaretindeki artış ile birlikte taşımacılık sektörü de sürekli büyümektedir. Ayrıca, dünya nüfusundaki artış ile birlikte refahın da artması sonucu taşıt araçlarının sayısında da sürekli bir artış yaşanmaktadır. Öte yandan, turizm, çalışma şartları, seyahat olanakları ve yaşam koşullarındaki gelişmelere paralel olarak insanlar daha çok vakitlerini araçlarda geçirmektedirler. Bu çerçevede, araçlardaki konfor ve güvenlik için kullanılan teknik tekstillerin kullanımı ve önemi gittikçe artmaktadır.

1 yorum:

akıllı tekstiller her alanda önemli

Haftalık En Çok Okunanlar